Maagkanker

MAAGKANKER

Er zijn verschillende zaken die de kans dat je maagkanker krijgt, groter maken. Deze zaken hebben vaak te maken met je omgeving en je gedrag. Maagkanker wordt in de meeste gevallen pas laat ontdekt. Dit komt omdat mensen pas laat klachten krijgen. Deze klachten zijn vaak algemeen en komen bij veel andere ziekten ook voor. Dat zorgt ervoor dat deze vorm van kanker te laat wordt opgemerkt. Hierdoor is de kans op beter worden minder groot.

Een van de redenen waarom je een grotere kans hebt om maagkanker te krijgen is de helicobacter pylori bacterie. Mensen die deze bacterie in hun maag hebben, hebben een grotere kans om maagkanker te krijgen. In 80% van de patiënten komt de maagkanker door deze bacterie.
Deze bacterie loop je meestal op in de kindertijd. Vaak krijg je de bacterie via je ouders. De bacterie zorgt voor een ontsteking aan het maagslijmvlies (dit heet chronische gastritis). 1% van de mensen die zo’n ontsteking hebben, krijgen ook maagkanker.

Gelukkig komen er steeds minder infecties door de helicobacter pylori bacterie voor. Dit komt omdat we manieren hebben gevonden om onze levensmiddelen beter te kunnen bewaren. Maar ook omdat meer mensen schoon drinkwater en antibiotica kunnen krijgen. En omdat er meer gelet wordt op de hygiëne.
Je hebt meer kans om maagkanker te krijgen als: je rookt, je alcohol drinkt en ongezond eet.
Men denkt dat in Japan veel mensen maagkanker hebben omdat ze daar veel gerookte en zoute producten eten.
Je kans om maagkanker te krijgen kan groter zijn als iemand in je familie het ook heeft (gehad). Hoe eerder bekend is dat je maagkanker hebt, hoe groter je kans is om beter te worden.

Placeholder 06

Maagkanker staat op de 4e plek van meest ontdekte kanker bij patiënten in de wereld. In 2018 kregen meer dan 1 miljoen patiënten te horen dat ze maagkanker hebben.

Placeholder 04

Bijna 783.000 mensen in de wereld overleden in 2018 aan maagkanker.

Waarschijnlijk komt in de toekomst maagkanker nog vaker voor dan nu.

DE MAAG: EEN BELANGRIJK ORGAAN VOOR DE SPIJSVERTERING

De maag heeft twee taken in het lichaam. De eerste taak is het afgeven van zuren en maagsappen. De tweede taak is het kneden van de inhoud van de maag. Daarna gaat de inhoud van de maag de darmen in.

OVER MAAGKANKER

MEDICIJNEN KUNNEN HELPEN OM BETER TE WORDEN

Soms krijg je voordat je geopereerd wordt medicijnen (bijvoorbeeld chemotherapie). Dit krijg je soms samen met bestraling (radiotherapie). Hierdoor proberen de artsen de tumor kleiner te maken. Dan kunnen artsen de tumor er makkelijker uithalen.
Als je medicijnen krijgt na je operatie kan dat twee redenen hebben. De medicijnen zorgen dat de tumor niet terugkomt. Of de medicijnen zorgen dat de tumoren minder snel groeien en je je minder ziek voelt. De dokter probeert daarmee je langer te laten leven. En te zorgen dat je nog dingen die je leuk vindt kunt doen.

VROEGTIJDIGE OPSPORING VAN KANKER

Maagkanker geeft geen speciale klachten. Klachten die mensen hebben zijn: pijn in de buik, misselijkheid, braken, bloed in braaksel of poep of moeite met slikken. Maar je kunt ook geen trek hebben in eten, vaak moe zijn of afvallen zonder dat je op dieet bent. Dit kunnen allemaal tekenen zijn van maagkanker. Daarom is het belangrijk om bij dit soort klachten naar de dokter te gaan.
In sommige gevallen is het belangrijk om onderzoek te laten doen naar de Helicobacter pylori bacterie. Dit is vooral belangrijk als je directe familieleden maagkanker hebben. Of als je kans hebt om een maagzweer te krijgen. Dit kan komen omdat je langer dan een jaar bepaalde medicijnen gebruikt.

EN SERVIER?

Servier investeert een groot deel van haar budget in onderzoek en ontwikkeling van oncologiemedicijnen. We hopen hierdoor behandelingen voor patiënten met maagkanker te verbeteren.
De onderzoeksafdeling van Servier onderzoekt veel zaken.
Zo bekijken ze op welke manieren de ziekte zich ontwikkelt. Of waarom iemand niet reageert op standaardbehandelingen. Met die informatie hopen we nieuwe ideeën te krijgen waardoor we nieuwe behandelingen kunnen ontdekken. En we proberen informatie te verzamelen om zo te bepalen welke behandeling het meest geschikt is voor elke patiënt. Of welke volgorde van behandeling het meest geschikt is voor elke patiënt.

BELANGRIJKSTE PUNTEN

1. Leef zo gezond mogelijk: Je kunt de kans dat je kanker krijgt kleiner maken. Bewegen en gezond eten is belangrijk. Eet minder zout en minder gerookt vlees of gerookte vis . Drink minder alcohol en rook niet.
  2. Zorg dat je op de hoogte bent: Goed op de hoogte zijn van deze ziekte en de klachten die erbij horen kan je helpen het sneller te herkennen. Ook kan het helpen om beter met de ziekte te kunnen leven en deze vorm van kanker beter te begrijpen.

OTHER ARTICLES RELATED

Placeholder 06

WERELD KANKERDAG

We staan hier graag even bij stil. Juist in deze covidtijd! Want juist nu is het belangrijk dat mensen met kanker en hun naasten de weg weten te vinden naar covidproof zorg en ondersteuning.

Alles over acute lymfoblastische leukemie (ALL)

Deze vorm van kanker zit in het beenmerg. ALL tast een bepaald type witte bloedcellen aan: de lymfoblasten. Dit zijn lymfocyten in een vroege ontwikkelingsfase. ALL is de vorm van leukemie die bij kinderen het meest voorkomt. Maar het komt in alle leeftijdsgroepen voor.

Placeholder 04

Servier neemst Agios Pharmaceuticals over

Servier heeft vandaag aangekondigd dat het een overeenkomst heeft gesloten voor de overname van de oncologie-activiteiten van Agios Pharmaceuticals. De transactie is goedgekeurd door de respectievelijke raden van bestuur van beide bedrijven.

Melding bijwerking

Indien u een bijwerking wilt melden van een van onze geneesmiddelen gebruik dan het contactformulier ‘Melding bijwerking’ onderaan de pagina. Of neem contact met ons op via e-mailadres pharmacovigilance.be@servier.com of via telefoonnummer +3225294311.